Κριτική στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τον τρόπο με τον οποίο ασκεί τη διακυβέρνηση, ασκώντας υπερσυγκέντρωση εξουσιών, άσκησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Νίκος Ανδρουλάκης, με αφορμή το νομοσχέδιο για τον νέο «Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Ο κ. Ανδρουλάκης τόνισε ότι «πολιτική αλλαγή σημαίνει και καλύτερη δημοκρατία και ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση και πραγματική περιφερειακή ανάπτυξη σε κάθε γωνιά της Ελλάδας».
Όπως ανέφερε, ο τρόπος που η κυβέρνηση νομοθετεί για την Τοπική Αυτοδιοίκηση αποκαλύπτει μια ευρύτερη αντίληψη για την εξουσία και τη λειτουργία του κράτους. «Ένα κλειστό σύστημα εξουσίας», είπε, «αυτό που έχουν βαφτίσει ως "επιτελικό κράτος", λειτουργεί χωρίς όρια, ενώ όλοι οι υπόλοιποι πρέπει να το υπηρετούν».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ σημείωσε ότι η συγκέντρωση εξουσιών οδηγεί στη μείωση των θεσμικών αντιβάρων, στην έλλειψη διαφάνειας και στην ενίσχυση της πελατειακής εξάρτησης. «Αυτό δημιουργεί αδυναμίες στη λειτουργία της αυτοδιοίκησης και του κράτους, οδηγώντας τελικά σε αδιαφάνεια, διαφθορά, αναξιοκρατία και σκάνδαλα», υπογράμμισε, θέτοντας το ερώτημα αν «θέλουμε μια αυτοδιοίκηση σε ομηρία».
Η θέση του ΠΑΣΟΚ για την αποκέντρωση
Σύμφωνα με τον κ. Ανδρουλάκη, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της ΕΕ ως προς τη δημοσιονομική αποκέντρωση, ενώ παραμένει χαμηλά και στην κατάταξη του ΟΟΣΑ. Επισήμανε ότι πάνω από 21.500 αρμοδιότητες εξακολουθούν να συγκεντρώνονται στο κεντρικό κράτος, ενώ οι δήμοι καλούνται να ανταποκριθούν σε αυξημένες ανάγκες με προσωπικό του 2012.
Αναφερόμενος στις μεταρρυθμίσεις του ΠΑΣΟΚ, όπως ο «Καποδίστριας» και ο «Καλλικράτης», υπογράμμισε ότι το κόμμα είχε ενισχύσει την τοπική αυτοδιοίκηση με περισσότερες αρμοδιότητες και πόρους. Αντίθετα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «παίρνει τις πολεοδομίες από τους δήμους για να τις δώσει στους γενικούς γραμματείς της» και ότι «αντί να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία και τη διαφθορά, επιδιώκει να ελέγχει η ίδια τη διαφθορά».
Τα τέσσερα σημεία διαφωνίας με τον Κώδικα
Ο κ. Ανδρουλάκης παρουσίασε τέσσερα σημεία στα οποία το ΠΑΣΟΚ διαφωνεί κάθετα με τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης:
Πρώτον, ότι αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση, εισάγοντας ένα περίπλοκο εκλογικό σύστημα που δεν προάγει την καθαρή λαϊκή εντολή. Δεύτερον, ότι συγκεντρώνει περισσότερη εξουσία στα μονοπρόσωπα όργανα, ενισχύοντας δημάρχους και περιφερειάρχες εις βάρος των συμβουλίων.
Τρίτον, ότι εγκαταλείπει τις τοπικές κοινότητες, χωρίς να τους δίνει ρόλο στη διαβούλευση και τη λήψη αποφάσεων. Τέταρτον, ότι δεν διασφαλίζει πραγματική οικονομική αυτοτέλεια, καθώς αναθέτει νέες αρμοδιότητες στους δήμους χωρίς τους αντίστοιχους πόρους.
Το όραμα του ΠΑΣΟΚ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανέπτυξε την πρόταση του κόμματος για μια αυτοδιοίκηση με ξεκάθαρες αρμοδιότητες, σταθερούς πόρους και διαφάνεια. Προβλέπει:
- Σαφή κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ κράτους, περιφερειών και δήμων.
- Πραγματική οικονομική αυτοτέλεια, με σταθερούς πόρους, πιλοτική απόδοση του ΕΝΦΙΑ στην Αυτοδιοίκηση και ενεργοποίηση τοπικών εσόδων.
- Καμία νέα αρμοδιότητα χωρίς αντίστοιχη χρηματοδότηση και προσωπικό.
- Ισχυρές κοινωνικές υπηρεσίες και δημοτικές ενεργειακές κοινότητες που θα μειώνουν το ενεργειακό κόστος.
«Η χώρα χρειάζεται μια γενναία μεταρρύθμιση και γενναία αποκέντρωση», τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης.
Η πολιτική αντιπαράθεση που έρχεται
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ υπογράμμισε ότι στις επόμενες εθνικές εκλογές θα συγκρουστούν δύο διαφορετικές αντιλήψεις: η μία, της ΝΔ, που συνδέεται με το «επιτελικό κράτος» και τη συγκέντρωση εξουσιών, και η άλλη, του ΠΑΣΟΚ, που προτάσσει τη δημοκρατική αποκέντρωση και την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών.
«Η πρώτη αντίληψη καταρρακώνει τις δημιουργικές δυνάμεις της χώρας, ιδιαίτερα στην περιφέρεια. Η δεύτερη δίνει τη δύναμη στις τοπικές κοινωνίες να παράξουν με αξιοπρέπεια στον τόπο τους», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «σε αυτή την επιλογή θα κριθεί το μέλλον της Ελλάδας».