Οι Ρώσοι σκληροπυρηνικοί, εξοργισμένοι από τις ουκρανικές επιθέσεις με drones και απογοητευμένοι από την, όπως υποστηρίζουν, αθέτηση της υπόσχεσης των ΗΠΑ να μεσολαβήσουν για τον τερματισμό του πολέμου με ευνοϊκούς όρους για τη Ρωσία, καλούν τον πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν να εγκαταλείψει τη διπλωματία και να προχωρήσει σε κλιμάκωση της σύγκρουσης.
Οι φωνές που ζητούν πιο σκληρή στάση δεν είναι νέες. Εδώ και καιρό, εθνικιστές κύκλοι απαιτούν γενική επιστράτευση, επιθέσεις στην κυβερνητική συνοικία του Κιέβου, ακόμη και τη δολοφονία του προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι, καθώς και πλήγματα σε ευρωπαϊκά εργοστάσια κατασκευής drones. Ορισμένοι ζητούν από το Κρεμλίνο να εξετάσει τη χρήση τακτικών πυρηνικών όπλων.
Οι πρόσφατες επιθέσεις της Ουκρανίας σε στόχους στη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη και την Κριμαία, καθώς και οι φονικές επιθέσεις εναντίον επιβατικών λεωφορείων, έχουν εντείνει αυτές τις πιέσεις.
Αναλυτές σημειώνουν ότι η αυξανόμενη ρητορική αντικατοπτρίζει την ανησυχία για την εμβέλεια των ουκρανικών drones και τη συζήτηση για το πώς η Ρωσία μπορεί να αμυνθεί, συνεχίζοντας παράλληλα να επιδιώκει τους στρατιωτικούς της στόχους στη σύγκρουση που ξεκίνησε το 2022.
«Τι άλλο πρέπει να συμβεί για να αρχίσουμε να πολεμάμε στα σοβαρά; Ο πόλεμος σημαίνει νίκη με κάθε κόστος», δήλωσε ο εθνικιστής μεγιστάνας Κονσταντίν Μαλοφέγιεφ, μετά την επίθεση που προκάλεσε πυρκαγιά σε διυλιστήριο πετρελαίου στη Μόσχα.
«Γιατί δεν χρησιμοποιούμε πυρηνικά όπλα, τα οποία οι πρόγονοί μας ανέπτυξαν και αποθήκευσαν με όλη τη δύναμη του έθνους ακριβώς για αυτόν τον σκοπό;», διερωτήθηκε.
Εντάσεις γύρω από τις ειρηνευτικές συνομιλίες
Ορισμένοι εθνικιστές σχολιαστές καλούν τη Μόσχα να μιμηθεί τις τακτικές του Ιράν απέναντι στις ΗΠΑ, προτείνοντας την εγκατάλειψη των ειρηνευτικών συνομιλιών και την πλήρη καταστροφή του ουκρανικού κράτους. Το ιστολόγιο «Obsessed by War», με περισσότερους από 650.000 ακολούθους, ζητεί να καταστούν οι μεγάλες ουκρανικές πόλεις ακατοίκητες μέσω βομβαρδισμών.
«Η έναρξη συστηματικών αεροπορικών επιθέσεων κατά της Μόσχας από την (ουκρανική) χούντα δεν θα ήταν δυνατή χωρίς το πράσινο φως από την Ουάσινγκτον», δήλωσε ο εθνικιστής μπλόγκερ Γιούρι Μπαράντσικ, προσθέτοντας ότι «τώρα πρέπει να ξεσπάσει γρήγορα σε κάποιον… είτε θα πάρουμε το πάνω χέρι από τον Τραμπ, είτε θα πάρει αυτός το πάνω χέρι από εμάς».
Πηγές κοντά στο Κρεμλίνο αναφέρουν ότι ο Πούτιν ανέχεται αυτή τη ρητορική, καθώς οι εθνικιστές μπλόγκερ λειτουργούν εντός ενός αυστηρά ελεγχόμενου πολιτικού συστήματος. Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι τέτοιες δηλώσεις ενδέχεται να δυσκολεύουν τη λήψη αποφάσεων, ενισχύοντας τις πιέσεις για πιο επιθετική στρατιωτική δράση.
Η στάση του Κρεμλίνου απέναντι στις πιέσεις
Το Κρεμλίνο μέχρι στιγμής αντιστέκεται στις εκκλήσεις των σκληροπυρηνικών να εγκαταλείψει τις διαπραγματεύσεις. Τρεις υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι οι συνομιλίες με τις ΗΠΑ δεν απέδωσαν, κατηγορώντας την Ουάσινγκτον πως δεν τήρησε τις ειρηνευτικές προτάσεις που είχαν τεθεί στη σύνοδο κορυφής Πούτιν-Τραμπ στην Αλάσκα.
Ο Πούτιν αποφεύγει να υιοθετήσει τις πιο ακραίες προτάσεις, αν και το Υπουργείο Άμυνας δημοσίευσε τις διευθύνσεις ευρωπαϊκών εργοστασίων κατασκευής drones, σε μια κίνηση που ερμηνεύτηκε ως προειδοποίηση για πιθανούς στόχους. Παράλληλα, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών είχε προαναγγείλει «συστηματικές επιθέσεις» εναντίον στρατιωτικών στόχων στο Κίεβο, οι οποίες ακολούθησαν με έντονους βομβαρδισμούς.
Ο Πούτιν εμφανίζεται ικανοποιημένος με τη στρατηγική που ακολουθεί. Μιλώντας στους αποφοίτους της στρατιωτικής ακαδημίας, ανέφερε ότι η Ρωσία βρίσκεται κοντά στην κατάληψη της πόλης Κοσταντινίβκα, στο πλαίσιο της προσπάθειας ελέγχου του Ντονμπάς.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι οι πολιτικές δυνάμεις στην Ευρώπη που είναι εχθρικές προς τη Ρωσία φαίνεται να υποχωρούν έναντι «πιο λογικών» αντιπάλων. «Αυτοί που θέλουν να αποκαταστήσουν τις κανονικές σχέσεις μαζί μας, να σταματήσουν αυτή την ατέρμονη προσπάθεια για στρατηγική ήττα της Ρωσίας, κερδίζουν έδαφος. Όλα θα πάνε τελικά καλά», δήλωσε ο Πούτιν.