Νέο κύμα επιθέσεων εναντίον του Ιράν εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή, με αποτέλεσμα την άμεση αντίδραση των Φρουρών της Επανάστασης που έπληξαν αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν. Οι δύο πλευρές αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση της εκεχειρίας της 17ης Ιουνίου, με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να προειδοποιεί για «αφανισμό» της Ισλαμικής Δημοκρατίας.
Αργά το βράδυ του Σαββάτου, αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν δέκα σημεία στο Ιράν, στοχεύοντας στρατιωτικές υποδομές επιτήρησης, επικοινωνιών, αντιαεροπορικής άμυνας, αποθήκες drones και δυνατότητες ναρκοθέτησης. Σύμφωνα με το διοικητήριο των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων για τη Μέση Ανατολή (CENTCOM), οι επιθέσεις αποτέλεσαν απάντηση στην ιρανική επίθεση κατά του φορτηγού πλοίου Ever Lovely.
Εκρήξεις σημειώθηκαν στην περιοχή Σιρίκ του νότιου Ιράν, όπου, σύμφωνα με την κρατική ραδιοτηλεόραση IRIB, επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών. Πληροφορίες κάνουν λόγο και για χτύπημα σε χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς αναφορές για θύματα.
Η CENTCOM τόνισε πως «το Ιράν είχε την ευκαιρία να τιμήσει τη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το κάνει». Επιπλέον, ανέφερε ότι ιρανικές δυνάμεις έπληξαν με drone-καμικάζι το υπό σημαία Παναμά τάνκερ Kiku, κοντά στα Στενά του Ορμούζ, το οποίο μετέφερε περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.
Αντίποινα από τους Φρουρούς της Επανάστασης
Τα ξημερώματα της Κυριακής, οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν εκτόξευση πυραύλων και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν. Η ανακοίνωση, σύμφωνα με το Press TV, προειδοποίησε ότι η παραβίαση της εκεχειρίας «έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης του Ισλαμαμπάντ» και θα οδηγήσει στη διακοπή των διπλωματικών διαδικασιών.
Οι Φρουροί υποστήριξαν ότι «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων» στις βάσεις Αλί αλ Σάλεμ στο Κουβέιτ και του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν. «Κάθε εχθρική επίθεση (…) θα λάβει αμείλικτη απάντηση», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Οι ένοπλες δυνάμεις του Κουβέιτ επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ στο Μπαχρέιν ήχησαν σειρήνες αεροπορικής επιδρομής και οι αρχές κάλεσαν τους πολίτες να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια.
Απειλές από τον Τραμπ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, στον απόηχο των νέων επιθέσεων, προειδοποίησε το Ιράν με σκληρή γλώσσα. Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social ανέφερε ότι «αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ». Τόνισε επίσης πως «ίσως έρθει κάποια στιγμή που θα χρειαστεί να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε», προσθέτοντας ότι «εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».
Αντιδράσεις στον Λίβανο και το Ισραήλ
Ο ηγέτης της Χεζμπολάχ χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» τη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ, με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ, κάνοντας λόγο για «ταπεινωτική και επαίσχυντη» συμφωνία. Ο Ναΐμ Κάσεμ κατηγόρησε την κυβέρνηση του Λιβάνου ότι «νομιμοποιεί» την κατοχή εδαφών της χώρας.
Ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν επικοινώνησε με τον Ντόναλντ Τραμπ, διαβεβαιώνοντας ότι η Βηρυτός «θα αναλάβει τις ευθύνες της» για την εφαρμογή της συμφωνίας. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου χαιρέτισε τη συμφωνία, χαρακτηρίζοντάς την «ιστορική» και «πλήγμα» για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ.
Αντίθετα, ο υπουργός Εθνικής Ασφαλείας του Ισραήλ Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ κατήγγειλε τη συμφωνία ως «μέγα λάθος», υποστηρίζοντας ότι «δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε τον Λίβανο» για τον αφοπλισμό της Χεζμπολάχ και ότι «μόνο οι στρατιώτες του Ισραήλ θα καταστρέψουν τα όπλα της».