Με την τοποθέτηση του εισηγητή της πλειοψηφίας, Γεωργίου Κωτσού, ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών που αφορά τον νέο «Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Σύμφωνα με τον κ. Κωτσό, βασικό στοιχείο του «εμβληματικού νομοσχεδίου» είναι η αλλαγή του τρόπου εκλογής των αυτοδιοικητικών οργάνων, με την κατάργηση του δεύτερου γύρου των εκλογών.
Όπως εξήγησε, ο στόχος της ρύθμισης είναι να ενισχυθεί η συμμετοχή των πολιτών, να μειωθεί η ταλαιπωρία των εκλογέων και να αποτραπούν φαινόμενα συναλλαγών μεταξύ πρώτου και δεύτερου γύρου, αλλά και η λεγόμενη «τιμωρητική ψήφος» που παρατηρούνταν τη δεύτερη Κυριακή.
Ο εισηγητής σημείωσε ότι για όσους έχουν πολυετή εμπειρία στην Αυτοδιοίκηση, το συγκεκριμένο σκέλος του νόμου θεωρείται το πιο ουσιαστικό. Όπως ανέφερε, «ζήσαμε καταστάσεις απείρου κάλλους μεταξύ πρώτης και δεύτερης Κυριακής», με υπόγειες διαδρομές, παρεξηγήσεις και εντάσεις εντός των συνδυασμών.
Επεσήμανε ότι το ισχύον εκλογικό σύστημα επιτρέπει τη συγκρότηση συνδυασμών έως και στο 150% του εκλογικού σώματος του Δημοτικού Συμβουλίου, με αποτέλεσμα μόλις το 31% των υποψηφίων να εκλέγεται, ενώ το υπόλοιπο 68%-69% μένει εκτός. Αυτό, όπως είπε, δημιουργεί προστριβές και δυσαρέσκεια μεταξύ των υποψηφίων.
Το νέο εκλογικό σύστημα, σύμφωνα με τον κ. Κωτσό, στοχεύει να εξαλείψει αυτά τα φαινόμενα, κάνοντας τις συνεργασίες και τις προγραμματικές συγκλίσεις γνωστές εκ των προτέρων στο εκλογικό σώμα. Έτσι, οι πολίτες θα γνωρίζουν σε ποιον θα κατευθυνθεί η εναλλακτική τους ψήφος, ενισχύοντας τη διαφάνεια και τη νομιμοποίηση της διαδικασίας.
Όπως διευκρίνισε, εάν ο πρώτος συνδυασμός συγκεντρώσει την πρώτη Κυριακή ποσοστό 42% συν μία ψήφο, τότε η εκλογική διαδικασία ολοκληρώνεται και ανακηρύσσεται η νέα δημοτική ή περιφερειακή αρχή. Αν δεν επιτευχθεί αυτό το ποσοστό, προσμετρώνται οι εναλλακτικές ψήφοι των επόμενων συνδυασμών, ώστε να προκύψει αποτέλεσμα που θα εκφράζει ευρύτερη εμπιστοσύνη από το σύνολο των πολιτών.