Αίτημα αντισυνταγματικότητας της διάταξης για τις αυτοδιοικητικές εκλογές κατέθεσε, εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, ο εισηγητής της μειοψηφίας στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Δουδωνής. Ο βουλευτής κατηγόρησε την κυβέρνηση για «προσπάθεια χειραγώγησης της ψήφου».
Όπως ανέφερε ο κ. Δουδωνής, ο νέος Κώδικας αποτυγχάνει τόσο στο επίπεδο της δημοκρατικής νομιμοποίησης όσο και σε αυτό της οικονομικής αυτοτέλειας και αυτονομίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επισήμανε ότι στις Δημοκρατίες, η νομιμοποίηση στηρίζεται στο αδιάβλητο των εκλογών και στον τρόπο εκλογής που προβλέπει ο εκλογικός νόμος.
«Και ποια πρέπει να είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του εκλογικού νόμου; Ακριβώς αυτά που δεν είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του εκλογικού νόμου που εισάγεται, ο οποίος είναι αλαμπουρνέζικος και έχει και καλπονοθευτικά χαρακτηριστικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δουδωνής.
Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, η σχετική πρόβλεψη του Κώδικα καθιστά «αδύνατον, σε πολλές περιπτώσεις, να αντιληφθεί κανείς ποιος είναι εν τέλει ο πρώτος». Όπως εξήγησε, «ο πρώτος, εν τέλει, είναι ο δεύτερος στην πρώτη επιλογή», δημιουργώντας σύγχυση ως προς το ποιος θα εκλεγεί δήμαρχος ή περιφερειάρχης.
Ο κ. Δουδωνής τόνισε ότι η δυσκολία κατανόησης των κανόνων του εκλογικού παιχνιδιού συνδέεται με την έννοια της καλπονοθευτικότητας. «Πραγματικά, μπορεί να έχουμε δήμαρχο, δεύτερο στην πρώτη επιλογή, με βάση την εναλλακτική επιλογή, με πολύ χαμηλό ποσοστό», σημείωσε, υποστηρίζοντας πως το νέο εκλογικό σύστημα αποτελεί απάντηση της κυβέρνησης στα αποτελέσματα των προηγούμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών.
Καταλήγοντας, ο εισηγητής της μειοψηφίας προειδοποίησε ότι το εκλογικό σύστημα που εισάγεται «είναι άριστο για να μπερδέψετε τη λαϊκή εντολή» και ενδέχεται να λειτουργήσει ως παγίδα για την ίδια την κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές. «Ο σκοπός να χειραγωγήσετε την ψήφο δεν μπορεί να είναι συνταγματικός σκοπός», ανέφερε, καταθέτοντας την ένσταση αντισυνταγματικότητας στα πρακτικά της Βουλής.